Peter Kentie: Estland is mijn hobby

Algemeen Dagblad/Eindhovens Dagblad, 17-07-17
 

EINDHOVEN – Het is de persoonlijke missie geworden van Peter Kentie, de Eindhovense stadsmarketeer: Estland verder opstuwen in de vaart der volkeren. En dat doet hij niet zonder succes. In Estland ontving Kentie al de National PR Award en hij kreeg er de titel Marketing Man van het jaar. De voormalige president van het land schudde hem de hand en voordat die wegliep, sprak hij enkel de volgende woorden tegen Kentie: ,,You gave away a million dollars.”

Anna Lillioja en Rob Burg 17-07-17, 14:34

Estland: sinds 1991 onafhankelijk van de Sovjet-Unie en in de periode van 1202 tot 1918 continu bezet geweest, door de Duitsers, de Russen, de Denen en de Zweden. In 1918 werd voor het eerst de Republiek Estland uitgeroepen en volgend jaar viert het land zijn honderdste verjaardag. De Esten zijn trots op hun onafhankelijkheid en hun land, op het behoud van hun taal en cultuur en op de natuur: vijftig procent van het land is bos. In de binnenlanden vind je sprookjesachtige moerassen en aan de kust witte zandstranden in de schaduw van oude pijnbomen. Kentie is er als een blok voor gevallen.

 

Identiteit van Estland

Met Eindhoven365 won Kentie onlangs voor de derde keer de nationale Citymarketing Trofee. Nu zit hij klaar op zijn kantoor, om de powerpoint van zijn uit de kluiten gewassen hobbyproject te tonen. Tien jaar geleden voer hij op een cruise vanuit Nederland naar de Oostzee. Daar zag hij toen slechts het middeleeuwse stadscentrum van Tallinn. Hoewel hij het mooi vond, kreeg hij geen indruk van het land. Pas in 2013, op een marketingcongres in het Finse Rovaniemi, sloeg de vonk over toen hij de directeur van Enterprise Estonia, de Estlandse landsmarketing, sprak. “Ze vertelde me over de identiteit van Estland”, herinnert Kentie zich. ,,Over dat Skype er opgericht is, over de digitale overheid, over de muziek en de cultuur.”

 

Just Estonishing

Een jaar later vloog hij naar Estland. In zijn koffer een marketingplan van 130 pagina’s, dat hij gratis en voor niets aanbood bij Enterprise Estonia. Het Just Estonishing concept is simpel. Het speelt in op de drie letters EST in de naam van het land. Een foto van componist Arvo Pärt met de tekst our bravEST composer, be our guEST op de flanken van een vliegtuig van Estlandse maatschappij Nordica, cutEST als opschrift op de muts van een blonde dame. ,,Ik kon er wel eindeloos veel bedenken”, zegt Kentie glunderend. ,,Maar bij vijftig ben ik maar gestopt.” Het idee kwam toen hij in Eindhoven een monteursbusje met de letters EST op de zijkant voorbij zag rijden.

 

Verstoorde relaties


Enterprise Estonia was terughoudend toen Kentie zijn idee bij hen op tafel legde. Kentie beaamt dat het een rare situatie is wanneer een buitenlander uit het niets een plan van 130 pagina’s bij je neerlegt en er niets voor vraagt. Kentie: ,,Dat verstoort natuurlijk ook relaties.” In de tussentijd had Kentie echter vrienden gemaakt in Estland en zijn campagne werd online geplaatst op een belangrijke blog.

In een poll van de Estlandse landelijke krant Postimees kreeg hij steun van 95 procent van de tienduizend stemmers. Kentie werd uitgenodigd in talkshows, gevraagd voor interviews en congressen. De reactie van het publiek? Hij toont een rits aan Facebookberichten: ‘Thank you, thank you, thank you!’, ‘Fantastic idea!’ en ‘You brought a tear into my eyes’.

Dat vrienden maken ging trouwens niet van een leien dakje, voegt hij eraan toe. Hij haalt er een recent wetenschappelijk onderzoek bij, waarin een internationale empathie-index is geformuleerd. Waar Nederland in de top vijf staat, vind je Estland op de een na laatste plek. Kentie: ,,Veel Esten zijn in zichzelf gekeerd en kijken je niet eens aan als je met ze praat. Dat is voor een Nederlander lastig.”

 

Eindhovens

Waarom Kentie dan juist voor Estland is gevallen? Hij ziet parallellen met Eindhoven. Creativiteit en onconventioneel denken, maar ook de mentaliteit. Hij wijst naar mijn armen die op mijn knieën rusten: ,,Ze zijn daar allemaal zoals jij. Juichen met je handen in je zakken.” Dat is ook heel Eindhovens, vindt Kentie, die ingehouden trots. ,,Waar Amsterdammers misschien iets roepen wat niet waar of bijna waar is, werken wij stug door en vergeten onze eigen successen te vieren. Eindhovenaren en Esten mogen hun trots wat meer van de daken schreeuwen.”

De vele inspanningen en activiteiten van stadsmarketeer Peter Kentie voor Estland gaan volgens eigen zeggen op geen enkele manier ten koste van zijn werkzaamheden als Eindhovens stadsmarketeer. Sterker nog, de stad heeft er zelf ook baat bij: ,,Estland is mijn hobby en een privéaangelegenheid. Er is geen opdrachtgever, ik heb het uit eigen beweging gedaan en ben supertrots dat ik zo ver ben gekomen”, zegt Kentie.

 

Finish gehaald


,,Een land gebruikt nu mijn creatieve werk. Voor Eindhoven is het ook positief; onze stad is nu een begrip in Estland in overheidskringen. Dit jaar is er een uitwisseling geweest met Estland op gebied van smart city en digitale overheid; dus alleen maar winnaars. Mijn project is nu klaar, ik werk er nu niet meer aan want ik heb de finish gehaald.”

De gemeente Eindhoven liet eerder weten geen enkel probleem te hebben met de werkzaamheden die de directeur van Eindhoven365, naast die voor de eigen stad, vervult voor Estland. ,,Feitelijk draagt zijn hobby zelfs bij aan zijn internationale netwerk én dat van Eindhoven”, aldus een woordvoerder.

Leave a comment